Franczyza jest to działanie na licencji danej marki, określone umową o współpracę pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. W sporządzonej umowie określone są prawa i obowiązki obu stron umowy wynikające z działalności pod szyldem franczyzodawcy. Franczyzodawca w zamian za udział w zyskach udostępnia możliwość korzystania ze znaków handlowych oraz dzieli się wiedzą z franczyzobiorcą.
Najczęściej spotykane typy franczyzy
Franczyza dystrybucyjna – w przypadku tego typu franczyzy udostępniane jest know-how w zakresie sprzedaży i asortymentu towaru oraz znak towarowy. Często spotykana w przypadku prowadzenia sklepów, stacji paliw czy drogerii.
Franczyza usługodawcza – o tym typie franczyzy mówimy w przypadku gdy franczyzodawca udostępnia procedurę wykonywanych usług oraz swój znak towarowy. Ten rodzaj franczyzy korzysta się często w przypadku gastronomii, edukacji, turystyki oraz bankowości.
Franczyza dystrybucji produktów – w tym przypadku udostępniany jest jedynie asortyment produktów.
Franczyza koncepcji działalności – w tym przypadku franczyzobiorca dostaje pełne know-how dotyczące prowadzenia działalności.